25 Ocak 2008 Cuma

Globalizmin Oyun Versiyonu (Kapitalist Oyunlar)

Zararlı mı, faydalı mı biraz da zaman gösterecek. Playstation-2 çıktı yaygınlaşırken Playstation-3'ün müjdesi yayıldı.
Peki atariden bu yana internet kafeleri ile kahvehane yaygınlığı yanında ikinci sektör olan bu alandaki etkili yaygınlaşma ne getirip, ne götürecek. Bu konu akademik çevrelerce gerekli inceleme ve analize konu yapılıyor mu?
Bugünkü yaşamın sosyo-ekonomik aktörleri hangi çocuk kültürü ile büyüyüp yetiştiler! Bugünkü kültürel birikim sağlandı. Bugünün gençleri hangi oyun ve eğlence sektörü etkisinde büyüyorlar.

Bu günün teknolojisi ile olanaklar elverdiği takdirde teknolojik sanal oyunlar da yaş sınırı, ana okulu yaşına kadar inebilmektedir.Elbette çocuk gelişimi ve kültür etkileşimi, teknoloji ve genel dünya eğilimi ve imkanlarının dışında düşünülemez. Ama ilerisi görülmelidir, görülmeli ki yasak tedbirler değil! ona göre çocukların gençliğin önünü açacak tedbirler düşünülsün veya teknolojik alternatifler sunulabilsin.
ABD'de yapılan bir araştırmada orta öğretim çağında ki gençlik arasında bilgisayar oyunlarına bağımlılık fazla bir etki ile ders ve ev ödevlerini engellemediği yönünde: "Okul günlerinde video oyun oynayan erkek öğrencilerin, okumaya yüzde 30, kız öğrencilerin ise ödev yapmaya yüzde 34 daha az zaman ayırdığı sonucunu ortaya çıkardı." bu sonuçla birlikte not durumlarına be başarı oranına etki etmediği yönünde,
"Texas ve Michigan Üniversitesinden araştırmacıların gerçekleştirdiği araştırma, okul günlerinde video oyun oynamanın, çocukların okuma ve ödev için ayırdıkları sürelerde azalmaya neden olsa da" diğer sosyal ve aile ile ilgili birlikteliklerinde bir değişim ve farklılığa yol açmadığı yönünde.
Ama bizim sosyolojik yapımızda öyle değil aile ilişkilerinde bağlılık ne kadar etkense de günlük bağımsızlık o kadar daha fazladır.Çocuklar, gençler çok yerlerde aile fertleri uyuyacağı zaman ancak evlerine girerler. Son yıllarda ki bu dışarıda kalmaların büyük oranda internet kafelerde yoğunlaştığı bir gerçektir. Bunda önemli teşvik eskiden öğrenci yaşlarında ki çocuklar ve gençler kahvehanelere gidemezdi. Bugün bu İnt. Caf.’ler gerek kapalı mekan gerek mevsimsel iklim koşullarının rahat şartlarda geçirilmesi şartları ve hepsinden önemlisi zamanın farkında olmadan geçip gitmesi-bağımlılık etkisi.
Bilgisayar-İnternet kafelerin yaygınlaşması ile gençlik ve çocukların sportif aktiviteleride yerini hareketsizliğe bırakmıştır. Bu durumu en iyi şekilde spor salonlarının tenhalığı ve halı sahalara olan ilginin azalmasıdır.ABD'de yapılan araştırma sonucunda elde edilen şu verilere bizimkilerin uyduğunu kim söyleyebilir.
"Yaşları 10 ila 19 arasında değişen 1491 çocuk ve genç yaştaki kişinin katıldığı araştırmada, katılımcıların hafta içi ve hafta sonu faaliyetleri rastgele izlendi. Elde edilen sonuçlara göre; katılımcı grubu içindeki erkeklerin hafta içinde 58 dakika, hafta sonunda ise 1 saat 58 dakika oyun oynadığı, buna karşılık kızların ise hafta içinde 44 dakika, hafta sonunda ise 1 saat 4 dakika oyun oynadığı gözlendi" (veteknoloji.com)
Bizimkiler bir girerse kafeye ya yemek zamanı yada yatma zamanı çıkarlar.Ev dışında böyle etkilenme var, elbette evde ki bilgisayardan daha çok etkilenme vardır. Ancak bu yönüyle zaman konusu dikkatimizi çekerken, oyun içerikleri ayrı bir önem taşımaktadır. Her yaş ve kültüre göre oyun çeşitleri her kesimin çalışma mesaisini işgal etmektedir.

Kamusal personelin ekranları öncelikle vatandaşa dönük şekilde durmalıdır. Bu konuda ilgili idareciler gerekli hassasiyeti göstermekle birlikte çalışanlarda görev sorumluluğunu unutmamalıdırlar.
İnternet oyunları ve video oyunları öyle karmaşık katagoriler yelpazesine dağılmaktadır ki bir (online) oyunda milyonlarca kişinin oyuna dahil olduğu veya üye olduğu görülmektedir.
Bunlar tabi çeşitli adlarla sıralanabilirler: Yarış, Beceri, Zeka, Aksiyon-macera, Dövüş, Kart-casino, Nişan, Spor gibi adlandırılacağı gibi terör ve savaş oyunlarından Deniz'den Uzay oyunlarına kadar.
Oyunları diğer bir isimlendirmeyle: Arcade oyunları, Bilmece ve zeka oyunları, Hareketli oyunlar, Şans oyunları Blardo ve satranç oyunları, Çocuk oyunları, kart oyunları ve spor oyunları gibi. Bu gibi flaş oyunları ve strateji oyunları ve şans oyunları olur da oyun hilelerinin programları geliştirilmez mi elbette hepsi var.
Daha geniş ve küçükleri de kapsayan oyun çeşitleri şöyle de sıralanabilir. Araba yarış, Barbie, Basketbol, Beceri, Blardo, boyama, çizgi film, çocuk oyunları, dövüş oyunları, futbol, Giyinme, Kağıt-kumar, Komik, Macera, makyaj, Manken, Mario, Mini, Motor, Müzik, Nişan, Oda, Savaş, Spor, Uçak, Yemek, Zeka, Cep oyunları.
Aslında bunları çocuklardan sormak lazım da, onların da bilmediği büyüklerin oyunları da onlarınkinden daha az değil.Oyunlar hakkında herşey için oyun siteleri sayısı hakkında herhalde bilinen bir sayısal bilgi datası yok gibidir.

Yeni Nesil Oyun siteleri, PC, PS2, PS3, XBOX, XBOX360, PSP, bilgisayar, playstation, portable, inceleme, ön inceleme, oyun hileleri, görüntüler, screenshotlar, klasikler, online java oyun, bedava oyun, klasikler, haberler.
Dinamik, interaktif ve gerçek oyun ve daha kaç türden oyunlar ancak bunlar içinde muhtelif mesajlar da vermekteler. Benim dikkatimi çeken kredili ve sanal parasal değerlerin işlediği ve kazanma hırsı aşılandığı yönündedir.
Bir araba yarışı oyunu oynayacaksınız muhtelif marka ve modellerde arabalar var siz öyle oynayacaksınız ki kazanıp para biriktirip yeni otomobil alasınız. diğer birçok oyunda da aynı espiri işlenerak yine bir anlamda kapitalist sistemin değerleri şuur altına global araçlardan (internet-oyun) faydalanılarak işlenmektedir.

Şimdiki aktif nesil çelik çomak ile büyüdü bu günler oluştu. Bugünün çocuk ve gençliği böyle bir sanal oyun ağı kültürüyle büyüyor, Geleceği ona göre planlamak gerekmektedir.

Nariçi: 23.01.08

Hiç yorum yok:

Kenya'dan

Kenya'dan
Bu çağda normal mi? Kaynak:sabah gazetesi